Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Brak dodatkowego opisu tej pozycji.
Książka Kolej Wolsztyn – Luboń (Poznań) to pierwsza monografia przedstawiająca jedną z najciekawszych linii kolejowych Wielkopolski, w której syntetycznie ukazano jej dzieje od momentu powstania do czasów współczesnych. Problem realizacji linii oparty został na niepublikowanych dotąd niemieckojęzycznych źródłach historycznych. Dworce kolei budowanej w pierwszej dekadzie XX wieku otrzymały oryginalne rozwiązania architektoniczne, wyrażające ducha pruskiego budownictwa kolejowego. Na drodze do powstania prezentowanej linii stało wiele przeciwności natury narodowościowo-politycznej, wynikających z ówczesnych relacji niemiecko-polskich.
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z dziejami znanej i cenionej kolei, która obecnie cieszy się ogromną popularnością, m.in. dzięki corocznym paradom parowozów w Wolsztynie.
Pozycja przygotowana przez dr. Przemysława Dominasa, specjalizującego się w zakresie dziejów komunikacji i transportu w Niemczech, została wzbogacona licznymi ilustracjami przedwojennymi i z okresu powojennego, mapami, rozkładami jazdy oraz zdjęciami ukazującymi obecny stan infrastruktury omawianej kolei.
Książka jest bardzo interesującą próbą odpowiedzi na pytania dotyczące oświetlenia miast w Wielkim Księstwie Poznańskim, zarówno przed, jak i po budowie pierwszych gazowni. Dowiadujemy się z niej m.in., jak i przez kogo były one budowane oraz wyposażane, w jaki sposób finansowane. Pisząc o tym, Autor pokazuje nie tylko historię gazownictwa, ale także jego zabytki na terenie Księstwa, a ponadto sposoby ich współczesnego wykorzystania.
Pierwszy tom książki przedstawia dzieje gazownictwa miejskiego na terenie prowincji od połowy XIX wieku do końca I wojny światowej, a ponadto najcenniejsze zabytki infrastruktury gazowej wraz z najciekawszymi przykładami jej rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji.
Wartość opracowania podnoszą unikatowe reprodukcje archiwalnych planów, fotografii i pocztówek, współczesnych rysunków technicznych oraz zdjęć obiektów gazowniczych, które oparły się dziejowym burzom. Materiały ilustracyjne przybliżają klimat XIX-wiecznych miast, w których gazu, produkowanego z węgla, benzyny, nafty czy karbidu, używano do wielu ważnych społecznie i gospodarczo celów – oświetlania ulic, gotowania, ogrzewania, napędu silników.
Ta wartościowa książka z pewnością zainteresuje miłośników historii gospodarczej, techniki oraz polskiego gazownictwa.