Księgarnia przy Fredry


CIENIE WIELKICH ARTYSTÓW GUSTAW HERLING GRUDZIŃSKI I DAWNE MALARSTWO EUROPEJSKIE

CIENIE WIELKICH ARTYSTÓW GUSTAW HERLING GRUDZIŃSKI I DAWNE MALARSTWO EUROPEJSKIE

ISBN: 978-83-7654-262-1
Autor: PRACA ZBIOROWA
Wydawca: PTPN
Rok wydania: 2014

Promocja   

Cena: 22.00 19.80 zł
Książka dostępna również w naszej księgarni w Poznaniu, ul. Fredry 10.

„Cienie wielkich artystów”. Gustaw Herling-Grudziński i dawne malarstwo europejskie to pierwszy tom nowej serii wydawniczej PTPN „Literatura i sztuka” poświęconej dialogom wielkich polskich pisarzy z dziełami artystów różnych epok. Bohaterami książki, obok samego pisarza, stają się wybitni malarze europejscy – nie tylko wymienieni przez pisarza Caravaggio, Rembrandt, Vermeer (niezrównani mistrzowie światła i cienia), ale również Paolo Uccello (przed Legendą o sprofanowanej Hostii Grudziński „stał długo jak wryty”), żywiący „pociąg do samotności” Lorenzo Lotto, Michał Anioł... Herling Grudziński w Dzienniku pisanym nocą określał ideę swoich spotkań ze sztuką. Pisał: „Caravaggio, Rembrandt, Vermeer nie dopuszczają analiz warsztatowych, laboratoryjnych, skazują przemądrzałych i przerafinowanych niby-znawców na zdawkową suchość, powierzchowność, inwentaryzację zamiast artystycznego przeżycia i czasem wstrząsu. To samo zresztą dzieje się z wybitnymi utworami literatury, przede wszystkim poezji. Milczenie na widok bezmierności jest wymowniejsze od wag i miar. Kto zaś milczeć nie chce lub nie może, niech usiłuje na okamgnienie bodaj zobaczyć, i później oszczędnym słowem utrwalić, cień wielkiego artysty w jego wielkim dziele”. W opowiadaniach, esejach i Dzienniku pisanym nocą Grudziński daje świadectwo własnego „przeżycia artystycznego” wywołanego przez dzieła wymienionych malarzy. Doznany „wstrząs” jest punktem wyjścia do tego, by w słowie utrwalić artystyczną wizję, a także oblicze człowieka, w umyśle którego się zrodziła. Autorzy szkiców zajmują się jednak nie tylko kwestią recepcji sztuki poszczególnych dawnych mistrzów europejskich w utworach pisarza, podejmują również problematykę szerszą, dużo ogólniejszą. Pojawiają się zatem teksty rozważające kwestie metodologiczne (związane z próbą weryfikacji kompetencji samego Herlinga, ale i warsztatów piszących o nim badaczy) czy problemy genologiczne (portret i medalion jako gatunek zarówno literacki, jak i malarski). Cenne jest syntetyczne ujęcie zagadnienia biografizmu w twórczości Herlinga, który jawi się jako kontynuator tradycji słynnych Żywotów… Vasariego. Na uwagę zasługują również analizy czynione z perspektywy antropologicznej. Cały tom zaś otwiera (wymykający się akademickim rygorom) szkic Elżbiety Sawickiej, będący bezcenną relacją z odbytych wspólnie z Grudzińskim wizyt w muzeach.

Zobacz także:

RZECZY DO NAZWANIA WOKÓŁ KORNHAUSERA
RZECZY DO NAZWANIA WOKÓŁ KORNHAUSERA

WOKÓŁ DRAMATU POETYCKIEGO XIX WIEKU
WOKÓŁ DRAMATU POETYCKIEGO XIX WIEKU

ECH PANIE WIECH
ECH PANIE WIECH

TAMTEN ŚWIAT
TAMTEN ŚWIAT

LEKTURA JAKO SPOTKANIE BRZOZOWSKI TEKST METODA
LEKTURA JAKO SPOTKANIE BRZOZOWSKI TEKST METODA

POKARMY SZKICE O TWÓRCZOŚCI EUGENIUSZA TKACZYSZYNA-DYCKIEGO
POKARMY SZKICE O TWÓRCZOŚCI EUGENIUSZA TKACZYSZYNA-DYCKIEGO

WIELCY TŁUMACZE
WIELCY TŁUMACZE

SAMOTNOŚĆ I SPÓŁKA ŻYCIE GABRIELA GARCII MARQUEZA
SAMOTNOŚĆ I SPÓŁKA ŻYCIE GABRIELA GARCII MARQUEZA

NARODOWE REGIONALNE KONTYNENTALNE ŚWIATOWE - LITERATURY I DYSKURSY O..
NARODOWE REGIONALNE KONTYNENTALNE ŚWIATOWE - LITERATURY I DYSKURSY O..

Zaloguj się do sklepu
E-mail:
Hasło:
 

Nie masz jeszcze konta?
Możesz je założyć tutaj.

Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj.

Wartość koszyka:
0 zł



Newsletter
E-mail:
Zapisz Wypisz
Nowości
Promocje
Bestsellery