Tematem książki jest rozwijanie kompetencji interpretacyjnych w odniesieniu do dyskursu argumentacyjnego w przestrzeni medialnej w języku obcym. Analizując przydatność dydaktyczną podstawowych teorii argumentacji, autorka wybiera koncepcję retoryczną. Zgodnie z tym ujęciem rozumowanie w dyskursie budowane jest w sposób synergiczny za pomocą argumentów z logos, etos i patos, których ważność i skuteczność można właściwie interpretować jedynie w kontekście. Uzupełnienie rozważań teoretycznych nad argumentacją o badania z zakresu szeroko pojętej analizy dyskursu pozwala zdefiniować, w jaki konkretnie sposób normy gatunkowe kształtują użycie środków retorycznych. Stąd zainteresowanie gatunkiem jako źródłem instrukcji interpretacyjnych, pozwalających uchwycić cele działań argumentacyjnych mówców i ocenić ich ważność. Ze względu na te walory, autorka buduje model debaty medialnej na przecięciu cech gatunkowych i strategii retorycznych, opisuje jego moduły i wskazuje możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu uwagą i analizą w zadaniach interpretacji. Refleksja teoretyczna prowadzi do wyłonienia sekwencji dydaktycznych w ramach, których może odbywać się trening kompetencji interpretacyjnych.