Księgarnia przy Fredry


HISTORIA POLSKIEGO FILMU DOKUMENTALNEGO (1896-1944)

HISTORIA POLSKIEGO FILMU DOKUMENTALNEGO (1896-1944)

ISBN: 978-83-232-2805-9
Autor: HENDRYKOWSKA M.
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 686

Promocja    Bestseller   

Cena: 78.00 70.20 zł
Książka dostępna również w naszej księgarni w Poznaniu, ul. Fredry 10.

Poza krótkim okresem przełomu XIX i XX stulecia, przez pierwsze pół wieku swego istnienia polski film niefikcjonalny traktowany był zawsze jako zjawisko spoza centrum życia filmowego, zjawisko drugo- i trzecioplanowe: raz mniej, kiedy indziej bardziej istotne dla całości budowanego obrazu.
Złota epoka ruchomych obrazów, które dziś nazywamy filmami dokumentalnymi, przypadła na pierwszą dekadę XX wieku, zanim jeszcze sercami i umysłami widzów zawładnęły historie fabularne - romanse, sensacje, widowiska historyczne. W pierwszej dekadzie swego istnienia filmy były przede wszystkim ważnym źródłem informacji o świecie - o tym, jaki ruch panuje na ulicach Krakowa czy Warszawy, jak przebiegały uroczystości pogrzebowe Elizy Orzeszkowej czy Bolesława Prusa, jak wygląda samochód, corso kwiatowe, jak odsłaniano pomnik Adama Mickiewicza we Lwowie. Mówię tu tylko o filmach realizowanych na ziemiach polskich, nie włączając w to obrazów amerykańskich, niemieckich, francuskich. Pisałam o tym szeroko w książce Siadami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914.
Dokument filmowy w tych pierwszych latach stał się więc także sposobem nowego widzenia kultury z całą jej złożonością i różnorodnością. Więcej -pokazując widoki Łodzi, Bydgoszczy czy Warszawy, stwarzał szansę kulturowego zaistnienia lokalnych społeczności w niespotykanym dotąd wymiarze. W warunkach rozbitego, nieistniejącego państwa zapisana na taśmie filmowej atmosfera polskiego miasta, zwyczaje lub po prostu codzienność nabierały szczególnego znaczenia. Inna rzecz, że do czasu Wielkiej Wojny filmy dokumentalne, obrazki rodzajowe realizowane w Warszawie czy Krakowie miały znacznie trudniejszą drogę do polskiego widza w innych zaborach niż filmy francuskie czy amerykańskie.
Lata Wielkiej Wojny i późniejsze konflikty zbrojne w przypadku filmów niefikcjonalnych wzmocniły rolę i znaczenie obrazu o charakterze dokumentalnym.
Przez całe lata dwudzieste film dokumentalny nie tylko w Polsce traktuje się bardzo instrumentalnie, użytkowo, rzadko widząc w nim szansę na zapis socjologiczny czy poszukiwania artystyczne.

Ze Wstępu

Zobacz także:

MIŁOŚNICY MELPOMENY
MIŁOŚNICY MELPOMENY

AKTOR I AKTORSTWO FILMOWE
AKTOR I AKTORSTWO FILMOWE

TRADYCJA ROMANTYCZNA W TEATRZE POLSKIM
TRADYCJA ROMANTYCZNA W TEATRZE POLSKIM


PODWÓJNA PERSPEKTYWA

PRZEMOC W FILMIE. OKRUCIEŃSTWO DO PRZYJĘCIA
PRZEMOC W FILMIE. OKRUCIEŃSTWO DO PRZYJĘCIA


DIDASKALIA 125/2015


PAMIĘTNIK TEATRALNY SCENA NARODOWA 3-4/2015

LAWA. OPOWIEŚĆ O "DZIADACH" ADAMA MICKIEWICZA
LAWA. OPOWIEŚĆ O "DZIADACH" ADAMA MICKIEWICZA

GDZIE JEST MÓJ TEATR ?
GDZIE JEST MÓJ TEATR ?

Zaloguj się do sklepu
E-mail:
Hasło:
 

Nie masz jeszcze konta?
Możesz je założyć tutaj.

Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj.

Wartość koszyka:
0 zł



Newsletter
E-mail:
Zapisz Wypisz
Nowości
Promocje
Bestsellery