„W niniejszej pracy zbiorowej Czytelnik odnajdzie zarówno teksty dotyczące obszaru wspólnie określanego anglojęzyczną nazwą „distance learning”, oraz obecnie modnej technologii informacyjnej. Ważną pozycję zajmują artykuły ukierunkowane na aplikację informatyki w pedagogice specjalnej. W dalszej części zaprezentowano artykuły omawiające rolę nauczyciela w kreowaniu zastosowań informatyki w naszej edukacji.
Drugą cześć pracy stanowią opisujące sposoby poprawnego kreowania materiałów do komputerowego wspomagania dydaktyki oraz artykuły opisujące realne, użyteczne aplikacje o bardzo praktycznym charakterze. Przesłaniem redaktora wydania, redaktora o typowo inżynierskim rodowodzie, jest kreowanie zainteresowań humanistów w taki sposób, by to oni właśnie wywierali zwrotny nacisk na środowisko informatyczne, uwrażliwiając je w szczególności na takie aplikacje komputerowego przetwarzania danych, które mogą człowiekowi służyć w poznawaniu samego siebie”. (Wstęp, s. 9).