Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Trudna atrakcyjność epoki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Granice tematu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Niepodzielność fabuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Rozdział I. Relacje polsko-krzyżackie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Konteksty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Kreatury i kreacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Rodział II. Filmowe biografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ekranizacja sprawy świętego Stanisława . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Wojownicy i włodarze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Uczony, mędrzec i poeta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Rozdział III. Filmy autorskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Rozdział IV. Filmy dla dzieci i młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Filmografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182